De NS-scooter – Tuffen door de stad voor zowat graties

Over de NS valt een hoop naars te vertellen. Uiteindelijk brengt de trein je toch op de plaats van bestemming, al dan niet een uur later dan van te voren gehoopt. Niet voor niks sponsort NS al jarenlang de boekenverkoop: in al die verloren uren kunnen talloze boeken worden verslonden. Dit keer zoomen de Labsters in op een van de voordelen van de NS: praktisch gratis fiets- en scooterverhuur. Voor 3,50 per dag bent u de gelukkige huurder van een OV-fiets en voor niets minder dan 7,50 per dag rijdt u al op een elektrische NS-scooter. Lekker tuffen door de stad  en ook nog eens milieuvriendelijk. Labster Maartje testte er een.

scooter_heads-789902

De OV-fiets verdient wat mij betreft een heiligverklaring. Deze dame heeft namelijk een fikse hekel aan bussen, want ze schommelen als een gammel bootje in een wervelstorm en buschauffeurs hebben de neiging ervan uit te gaan dat iedereen in de bus precies weet wanneer welke haltes komen en dat brengt mij nogal eens in benarde situaties. Wanneer ik me weer es op onbekend terrein begeef, verzeker ik me graag van Google Maps in de ene hand en een OV-fiets in de andere. Toen ik laatst als een versuft konijn op iets blauw-geels afstapte in de fietsstalling van Utrecht, maakte mijn luie hart een klein sprongetje. Scooters! Vrolijk blauw-gelen metalen bakken, die trappen overbodig maken en mij volautomatisch naar mijn eindbestemming vervoeren. Je hoeft alleen nog een beetje bij te sturen en ongedurig te toeteren naar slome fietsers, de arme zielen. Vol ongeloof wreef ik in mijn ogen. Het moest een fata morgana van mijn luiheid zijn.
NS-scooter
Stiekem wil ik altijd al een scooter, maar ben ik bang dan helemaal dicht te slippen. Die paar kilometer per dag die ik mezelf van mijn huis naar mijn werk en terug op ploeter, zorgen immers toch voor een beetje lichaamsbeweging. Bovendien kun je met een scooter niet echt drinken. Dat denk ik tenminste. Het lijkt me gevaarlijk om te slingeren op een scooter met dertig kilometer per uur dan met vijf kilometer op je ros. Goed, de NS-scooter. Natuurlijk wilde ik daar wel 7,50 euro voor neerleggen. Misschien drie keer het tarief van de bus, maar dan ben je wel baas in eigen tijdschema en voel je bovendien de wind door je haren wapperen ipv de smerige walm van de platgeslagen boterham met pindakaas die de brugklasser naar binnen werkt. De NS-scooter is elektrisch, dus milieuvriendelijk. Lees: langzaam. Waar de gemiddelde scooter 45 kilometer per uur rijdt, halveert de NS het scheurgenot met 20 km/pu. Het moet natuurlijk wel in NS-traditie blijven. Op de vraag hoe lang je scooter over aarde zou kunnen zoeven, antwoordde de OV-stallingmedewerker 50 kilometer. Okidoki, niet te ver uit de buurt van het station tuffen dus. Je zal maar in Breukelen stil komen te staan met je blitse scooter. Dan ben je nog lang niet thuis. 

Gelukkig hoefde ik niet al te ver te reizen. Geheel onbekend met het berijden van een scooter, zocht ik enigszins als een malloot naar een geschikte plek om mijn tasje aan te hangen. De NS-man keek meewarig toe en fluisterde  dat ik de klep  van het zadel moest openen om een oase van ruimte aan te treffen. Natuurlijk. Wat volgde was een onhandig geruk aan het VespaAudreyHepburnzadel, maar na wat uren leken, ging dan eindelijk de bagageruimte open. Volgende stap: de scooter charmant bestijgen en wegrijden zonder de halve zaak aan mijn wiel mee te sleuren. Het is een beetje een log ding, dus dat eerste ging niet heel vlekkeloos en aangezien ik nog niet geheel bedreven was in het bedienen van de snelheid, ging dat tweede ook niet geheel zonder slag of stoot. Ik zwaaide de NS-man uit en beloofde de scooter heel terug te brengen, een belofte waar ik meteen weer spijt van had. Na het gestuntel zat ik in den beginne een beetje onwennig op mijn gehuurde scooter, maar dat verdween als sneeuw voor de zon, toen ik  als een razende Roeland de ene ploeterende fietser na de andere in kon halen. Ik voelde me een koningin op de weg en durfde ook steeds sneller te gaan. Het rijden op een scooter mag een genot worden genoemd. Als je iedere dag in de bevoorrechte positie zit, denk je er wellicht anders over. Ik genoot in elk geval met volle teugen van mijn tijdelijk luxe en besloot zelfs een paar kilometer om te rijden toen ik in recordtijd mijn plaats van bestemming dreigde te bereiken. Ik kon gewoonweg geen afstand doen van mijn scooter. Meer, meer, meer kilometers. Hoera! Na een tijdje wilde ik nog harder scheuren dan de luttele 25 km per uur, maar ik was niet voor Piet Snot naar Utrecht gekomen en ik kachelde naar de plaats van bestemming. Toen ik daar later weer weg wilde tuffen, had ik nog wat onhandigheden met betrekking tot sleutels en wederom het openen en sluiten van de bagageklep, maar gelukkig kreeg ik daar hulp bij. Bovendien ben ik daar echt bovengemiddeld rampzalig in. busfucker

Het mag duidelijk zijn dat ik razendenthousiast ben over de NS-scooter. Toen ik mezelf onlangs wilde trakteren op een nieuw rondje(een tripje vanaf Amsterdam Centraal naar de Primark in Zaandam), schrok ik mezelf dan ook wezenloos toen mij op Centraal werd verteld dat ze geen scooters hadden. Natuurlijk had ik dat niet opgezocht, dit is Amsterdam Centraal! “Volgens mij zijn ze wel op WTC “, aldus de OV-stallingmedewerker. WTC? Daar hebben alle zakenlieden zelf toch een scooter? “Waarom?” prevelde ik. “Dat loopt voor geen meter. Die scooters zijn troep en niemand huurt ze. Het zal binnenkort wel afgelopen zijn”, zei hij licht lachend. Niet wetend dat hij mijn ideale namiddagbesteding aan diggelen sloeg. Toen ik met afgezakte schouders de stalling uit kwam lopen, werd ik geconfronteerd met een rode bus naar Zaandam Centraal. Dat nooit. Ik nam in stil protest te trein. Laten we hopen dat er betere scooters komen en meer gebruikers, zodat scooterdromers af en toe bij de NS een droomritje mogen maken voor 7,50 per dag. Het mag niet als een verrassing komen dat de NS-scooter van mij de SOA krijgt

SealOfApproval01

De NS-scooter is (nog) te huur bij Amsterdam Amstel , Amsterdam Zuid WTC , Den Haag Centraal , Groningen , Den Bosch , Leiden P+R Haagweg , Rotterdam Centraal , Utrecht U-stal Hoog Catharijne en Utrecht Centraal West. Meer weten? Check deze site.

Deze blog is geschreven voor Labsters.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s