Argo – Bring on the Oscars

01_argo_wallpaper_1920x1200

Met Argo levert Ben Affleck zijn derde speelfilm af en wederom is het een zeer geslaagde expeditie. George Clooney kwam op het idee voor de film. Hij las op een druilerige namiddag het artikel How the CIA used a fake sci-fi flick to rescue Americans from Tehran uit het technologietijdschrift Wired, of sprak iemand op een feestje die hem het artikel tipte of gewoonweg navertelde. Hoe dan ook Clooney strijkt met de eer en Affleck mag met een Oscarnominatie naar huis. Het aantal nominaties voor beste film is twee jaar geleden uitgebreid naar een max van tien films en Affleck hoeft zich nergens zorgen over te maken.

Terug naar het verhaal dat zich uitstekend leent voor fictie. CIA-agent Tony Mendez, de rol die Affleck zichzelf toebedeelde, krijgt de opdracht negen Amerikaanse diplomaten uit de Canadese ambassade in Teheran te  smokkelen. Ze wisten te ontsnappen aan de 14 maande durende bezetting van de Amerikaanse ambassade door een groep studenten die de invloed van de VS op Iran zat waren. Zijn plan? Een sciencefictionfilm faken en de gijzelingen als crew van een scoutingstripje mee terug smokkelen met Canadese paspoorten.

*SPOILER ALERT*

De heroïsche actie van Mendez moest jarenlang geheim blijven. Pas in 1994 werd de heldendaad bekendgemaakt door president Bill Clinton en kreeg hij de erkenning voor zijn gewaagde en op het oog ridicule plan. Waar de gijzeling van de ambassade voor de VS een grote blamage was en volgens sommigen de reden dat president Carter niet werd herkozen, was de reddingsactie van Mendez een geslaagde.

*EINDE SPOILER ALERT*

Hoewel de uitkomst van de reddingsactie al lang en breed bekend is (bij de meesten, althans) blijft Argo van begin tot het eind spannend. Affleck achter de camera is een groot succes, daarvoor wat minder. Het is een weinig boeiende acteur, waardoor zijn rol als Mendez redelijk op de vlakte blijft. Zeker vergeleken bij acteerveteranen als Alan Arkin en John Goodman blijft Affleck achter. De twee spelen in Argo respectievelijk de producent en visagist die het filmgedeelte van het plan op zich nemen. De beroemde Hollywoodletters zijn vervallen en de filmwereld staat er niet al te rooskleurig bij. Los Angeles stikt volgens de heren van de snelle jongens die geen flikker voorstellen en willen doen alsof ze geslaagde producenten zijn, dus het verzoek van Mendez is dan ook appeltje eitje. Een van de slechtste scripts die de mannen kunnen vinden is Argo. A film is born. Vooral Goodman als make-up-held John Chambers steelt de show met droog gebrachte sluimerkritiek op Hollywood.

John Chambers: Target audience will hate it.

Tony Mendez: Who’s the target audience?

John Chambers: People with eyes.

argo_2332534b

Het verhaal is wellicht niet heel geloofwaardig, maar het helpt de geloofwaardigheid dat het is gebaseerd op feiten. Zou het fictie zijn geweest, wat zouden we dan van het verhaal vinden? Een vergezochte persiflage die nauwelijks de mislukking weergeeft die de gijzeling in Iran werkelijkheid was. Maar het is waargebeurd en Affleck laat in Argo zien zeer gedetailleerd te werk te gaan. Niet alleen kloppen alle seventies kapsels, interieurs en spullen, ook in de plot, geschreven door Chris Terrio (die meesterlijk debuteert en meteen weer met Clooney in zee gaat), klopt tot op het bot.

Argo is een fijne, donkere en vaak bijzonder grappige politieke drama. Affleck bewijst na Gone Baby Gone en The Town maar weer eens een subtiele en uitstekende verhalenverteller. Kom maar door met die Oscars. Zeker voor Goodman. Ik durf hierbij de weddenschap aan dat hij wint of tenminste zijn eerste (?? WTF) nominatie krijgt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s