Lena volgt pittige adolescent op de huid

Emma Levie als Lena

Emma Levie als Lena

De voluptueuze adolescent Lena (Emma Levie) heeft een redelijk eenvoudig ogend doel: een beetje gezelligheid en iemand die niet liegt. Ze woont in een troosteloze flat in Rotterdam bij haar Poolse moeder, die een vlaggetje voor het raam zet als ze ‘mannelijk bezoek’ heeft en de hele dag Lena afzeikt. Niet gek dus, dat Lena als een malle op zoek gaat naar wat warmte.

De Vlaamse film begint meteen confronterend met een leeg, seksmoment tussen Lena en een willekeurige jongen. De ongezellige en snelle sessie eindigt in tegenstelling tot de hoop van Lena niet met een zoen en later doet haar coitus-partner zelfs of ze lucht is. In de film is het haar eerste poging wat genegenheid te krijgen, maar aan haar gezicht te zien, laat ze zich vaker in hoekjes duwen door hitsige tieners. Als ze kruimeldief Daan (Niels Gomperts) oppikt terwijl hij vlucht voor de politie, lijkt ze de eerste jongen te hebben ontmoet die haar ziet staan en ook nog leuk vindt. Daan valt als een blok voor de ontwapende Lena en ook zijn vader Tom (Jeroen Willems) is zeer gecharmeerd van het lieve meisje dat weer structuur en een vrouwelijke hand aan hun huishouden toevoegt.

Emma Levie en Niels Gomperts in Lena

Emma Levie en Niels Gomperts in Lena

De Vlaamse regisseur Christophe Van Rompaey levert met Lena zijn tweede speelfilm af. Hij debuteerde in 2008 met de met lovende kritieken overladen komedie Aanrijding in Moscou. Hij gooide voor Lena het roer om. In meerdere interviews heeft de regisseur aangegeven daar bewust voor gekozen te hebben, omdat hij niet in een hoek wil worden geduwd. Hij kreeg talloze scenario’s van flauwe komedies opgestuurd, maar koos voor een drama. Het Vlaams verruilde hij voor het Nederlands en koos een onervaren actrice voor de titelrol. Emma Levie studeerde aan de kunstacademie toen ze auditie deed voor de filmrol en nam een jaar de tijd om zich op Lena te storten. Ze zet de jonge vrouw sterk neer, durft zich helemaal te geven en is mooi . Ze werd in het Franse Les Arc bekroond met de prijs voor beste actrice en zet haar carrière op het witte doek hopelijk voort.

Niet alle motieven in Lena hebben naar mijn idee echt een toegevoegde waarde. Zo zegt ze dat dansen haar uitlaatklep is, maar dat wordt niet helemaal duidelijk. Nou is line dansen ook niet de meest sprankelende dansvorm en het enthousiasme spat nooit echt van het allegaartje dat houterig op een rij host, maar ook niet bij Lena. Ook de relatie tussen Tom en haar is soms te extreem om helemaal geloofwaardig te worden. Van Rompaey spaart zijn kijkers en ook zijn acteurs niet. Hij zit ze op de huid, vaak ook letterlijk met close-ups. Hij zuigt je in het leven van Lena en laat je pas weer los bij het zeer verrassende einde.