Shame – McQueen toont leegte van een lustverslaafde

Michael Fassbender in Shame van Steve McQueen

Toen de Britse kunstenaar en regisseur Steve McQueen begon aan het scenario voor zijn film Shame, was de wereld ‘in shock’, min of meer, over het overdadige overspel waaraan golfer Tiger Woods zich schuldig had gemaakt. Hij bleek zijn vrouw niet met een, maar met talloze getatoeëerde strippers te hebben bedrogen. Berichten volgden dat de sexcapades van de notoire schuinsmarcheerder het gevolg waren van een ernstige verslaving. Links en rechts werd er een beetje lacherig gereageerd op Woods’ aandoening. Het zou een slap excuus zijn, want iedereen heeft immers graag seks, (zeker mannen volgens deze hilarische South Park-aflevering)  aan gewijd. De 42-jarige McQueen wilde op dat moment research doen voor zijn film over een seksverslaafde en wilde die graag opnemen in zijn gedeeltelijk woonplaats Londen (hij woont ook deels in Amsterdam met zijn Nederlandse vrouw), maar kreeg nee op zijn rekest. “Met de Britse media zoals ie is, vertrouwde niemand ons. Iedereen dacht dat we onderdeel waren van de media”, vertrouwt McQueen het publiek in de Amsterdamse bioscoop Kriterion toe tijdens een Q&A op 9 februari. “Alle deuren werden in onze gezichten dicht gesmeten.” Daarna is McQueen uitgeweken naar New York, waar ze naar hartenlust konden praten met seks, gok-, drank- en drugsverslaafden om hun film over verslaving vorm te geven.

Shame volgt dertiger Brandon Sullivan, subliem gespeeld door Michael Fassbender. Hij heeft een succesvolle baan, maar daar is hij niet van onder de indruk. Als hij met zijn collega’s een succesvolle deal viert, ziet hij met lede ogen aan hoe een mannelijke collega al zijn versiertrucs uit de goocheldoos haalt om een knappe blondine aan de haak te slaan. Hij hoopt als begrijpend knikkende toeschouwer meer succes te hebben en zo geschieden: collega verlaat laveloos de bar,  doet nog een laatste poging door dronken over dame in kwestie te hangen en wordt voor de duizendste keer afgewezen. Brandon doet de dames een pleziertje door hem van hen af te trekken en een taxi in te duwen. Zelf loopt hij richting zijn huis tot de blondine vanuit haar auto naar hem toetert en tadaa: Brandon wordt getrakteerd op seks in een steegje. Het is de eerste in een reeks troosteloze sexpedities uit de film. Porno, hoeren, online vrouwtjes, trio’s en zelfs gaybars, niks is Brandon te gek (of te duur, want zo’n verslaving loopt vast in de papieren).  Hij is altijd bezig met de volgende ‘shot’.

Michael Fassbender in de straten van New York in Shame

Acteur Michael Fassbender, geboren in het Duitse Heidelberg en op jonge leeftijd verhuisd daar Ierland, geeft zijn ziel en zaligheid bloot in Shame. Daarnaast paradeert hij graag nakend door zijn appartement en heeft hij natuurlijk om de haverklap seks, dus ook zijn fysieke zaligheid ligt open en bloot in Shame. George Clooney was zelfs zo onder de indruk van Fassbenders Johnson dat het hem verbaasde dat zijn ‘junk’ niet was genomineerd voor ‘best supporting actor’ (*geeft elleboogstoot*).

Gek genoeg is Fassbender zelf niet genomineerd voor een Oscar voor zijn rol, wellicht vanwege de preutsheid van Amerikanen. Die kunnen natuurlijk niet tegen al die expliciete, overigens zeer onsfeervolle, seksscènes. De 34-jarige Fassbender had het zeker wel verdiend, omdat hij de leegte en schaamte van zijn verslaving zo rauw en eerlijk neerzet. Het trieste, maar kabbelende leventje van Brandon wordt ruw verstoord als zijn zus Sissy na talloze voicemailberichten achter te hebben gelaten, plotsklaps naakt onder zijn douche staat. De zangeres gespeeld door de Britse Carey Mulligan stelt zich eindeloos kwetsbaarder op en zoekt juist toenadering tot haar broer die haar liever ziet gaan dan komen. Met haar komst komt zijn verslaving in het geding. “De meeste verslaafden zouden best voor de geheime dienst kunnen werken, omdat ze zo goed zijn in het bewaren van geheimen”, zegt McQueen naar aanleiding van zijn gesprekken met verslaafden. Het huis van Brandon ligt vol subtiele aanwijzingen voor zijn verslaving, maar die zijn niet met het blote oog te zien.

De Britse actrice Carey Mulligan zingt New York, New York in Shame

“Brandon is heel introvert en Sissy is heel extravert.” Daarom maakte de Britse kunstenaar van haar een zangeres, die zichzelf verbaal wil uiten. In een sterke scene in de film zit Brandon in een café te luisteren naar een optreden van haar.  Sissy zingt een langzame bluesvariant op het nummer New York, New York en het is een van de weinige momenten waarop ze haar broer emotioneel bereikt. Wat er precies in hun verleden is gebeurd, wordt nooit duidelijk. “Ik wilde Brandon geen excuus geven voor zijn gedrag. Hij doet wat hij wil doen, niet omdat hij in zijn verleden beschadigd is.”

Shame is de tweede speelfilm van McQueen en tevens de tweede samenwerking met Fassbender. Na Hunger en Shame bundelen de twee nu wederom hun krachten. Het is uitkijken geblazen naar Twelve Years a Slave waarin ook Brad Pitt en Chiwetel Ejiofor te zien zullen zijn.