The Help: luchtig en komisch over rassenstrijd

De krullen van Emma Stone, de cynische blik van Octavia Spencer en de aandachtige blik van Viola Davis in The Help

The Help is een op het oog melige vrouwenfilm vol drama en lichte humor, die de kijker om de echte drama’s van het snoeiharde racisme van de jaren zestig begeleid. Het keiharde geweld waardoor zwarten in het zuiden van de Verenigde Staten nog geen zestig jaar geleden hun leven dagelijks vreesden, wordt in The Help naar de achtergrond verwezen. De blanken onderdrukken in de film hun zwarte huishulpen wel, maar het racisme wordt vooral getoond door de aparte wc’s speciaal voor kleurlingen en een pijnlijke gescheiden wetgeving. In The Help komen blanken er aanzienlijk minder bekaaid vanaf dan in de realiteit. De Caucasian guilt blijft redelijk onaangesproken, waardoor ook blanke Amerikanen van de film kunnen genieten. Toch is The Help niet de simpele themafilm over racisme en rassenstrijd die je wellicht zou verwachten.

Het drama schetst het dagelijks leven in een kleine, rijke gemeenschap in Jackson, Mississippi. Twee hulpen staan centraal: Aibileen en Minnie. De twee rollen worden respectievelijk gespeeld door Viola Davis en Octavia Spencer die daarvoor allebei zijn genomineerd voor een Oscar. De twee wonnen al talloze prijzen voor hun sterke vertolkingen. De 46-jarige Davis als een getergde moeder van een vermoorde zoon die blij is om haar verdriet te gieten in een stille revolutie en Minnie als sceptische, sterke vrouw die niet op haar mondje is gevallen. Davis speelt haar personage met grote ingetogenheid en innerlijk leed en Spencer zorgt voor de komische noot, zonder daarin door te slaan. Het verhaal van The Help begint echter bij de jonge, blanke journaliste Skeeter (Emma Stone) die zich het leed van de zwarte keukenmeiden aantrekt. Ze is zogezegd kleurenblind en een van de weinige blanken in het drama die mensen niet anders beoordeeld vanwege hun huidskleur. Ze kan de manier waarop haar getrouwde vriendinnen omgaan met hun meiden niet aanzien.

Jessica Chastain en Octavia Spencer in The Help

Dat de hulp voor de hulp van een blanke moet komen, is niet bijster gek in een samenleving die doordrenkt is van racisme en waarin blanken alles voor het zeggen hebben. Toch probeert regisseur Tate Taylor in zijn tweede film The Help het verhaal zoveel mogelijk ook door de ogen van de hulp Aibileen (Viola Davis) te vertellen. De kalme hulp koestert een groot wrok en houdt van het kleine meisje dat ze opvoedt en kan met moeite aanzien dat haar moeder het schattige blonde kind nauwelijks aanraakt, maar ze moet zwijgen. Ze lijkt zich te hebben neergelegd bij haar zwijgen tot Skeeter haar vraagt te spreken. Aibileen heeft haar levenslust met haar zoon begraven en wacht eigenlijk op haar dood zonder ooit nog in opstand te willen komen. Aanvankelijk zegt ze dan ook nee. Als de dominee in de kerk predikt over moed en de kwaadaardige Hilly (Bryce Dallas Howard) ervoor zorgt dat ook Aibileen voortaan door de regen moet ploeteren om haar behoefte te doen, is ze om.  Minny wordt op haar beurt geconfronteerd nadat ze door Hilly wordt ontslagen, omdat ze iets gestolen zou hebben. Ze zoekt haar heil bij de lieven Celia die door de samenleving is verstoten, ook de Naïeve blondine heeft geen boodschap aan de racistische samenleving waar ze in leeft en is alleen maar blij en dankbaar dat Minny haar wil helpen in de huishouding.

De personages in The Help zijn stuk voor stuk af en nodig. Er is een ambitieuze vrouw die haar vinger precies op de zere plek legt, een droevige, rouwende moeder, de pittige hulp, de onschuldige, lieve outsider (Celia, gespeeld door multitalent Jessica Chaistain), de gemene en egoïstische Hilly die precies doet wat haar omgeving van haar verwacht. Alle personages hebben een duidelijke functie in het verhaal en dragen bij aan de vertederende, komische en vooral warme film. Het zware thema wordt verlicht door Minny en Celia.

The Help was een van de favoriete boeken van Oprah Winfrey in 2009. Schrijfster Katrhyn Stockett werd zestig keer afgewezen voordat ze haar boek gepubliceerd kreeg, maar werd al snel gelauwerd vooral door het lezerspubliek. Haar goede vriend Tate Taylor maakte al voor de publicatie een scenario van het boek en hun vrienden Octavia Spencer en Allison Janney konden al rekening houden met een rol in de film. De 41-jarige Spencer is nu definitief doorgebroken dankzij haar geestige rol in The Help. Davis werd al in 2009 genomineerd voor een Oscar voor haar rol in Doubt naast Meryl Streep. The Help wordt gedragen door de sterke cast met acteurs die eraan bijdragen dat hun soms groteske personages nooit een karikatuur worden. Het drama begeeft zich bij vlagen op het gladde ijs van clichés en gemaaktheid, maar blijft dankzij de actrices fier overeind staan.