Les Bien-aimés – Moeder, dochter en hun liefdes

Catherine Deneuve en dochter Chiara Mastroianni in Les Bien-Aimés

Catherine Deneuve en dochter Chiara Mastroianni in Les Bien-Aimés

Sinds haar doorbraak in Les Parapluies de Cherbourg in 1964 hebben regisseurs plezier in het laten zingen van Catherine Deneuve, misschien wel door de kwetsbare manier waarop ze dat doet. Alsof ze liever niet wordt bekeken. In Les Bien-Aimes zingt ze een duet met haar dochter Chiara Mastroianni, over de liefde. Het liefdesdrama is een musical over vrouwen en de liefde in de jaren zestig en negentig. De jonge Madeleine (Ludivine Sagnier) werkt in een schoenenwinkel waar ze prachtige pumps verkopen. De verkoopster is niet rijk en heeft er geen problemen mee af en toe een schoentje achterover te drukken. Als ze op een dag op haar nieuw gestolen schoentjes door de stad paradeert, denkt een man er het zijne van en doet haar een oneerbaar voorstel. Beledigd wijst ze hem af, tot ze het bedrag hoort wat hij voor haar over heeft. Waarom ook niet, is haar overweging. Zo kan ze op een eerlijke manier aan haar schoeisel komen en een half uurtje afzien is niet het ergste wat er bestaat. Ze valt als een blok op haar eerste klant, de Tjecho-slowaakse arts Jaromil (Radivoje Bukvic). Madeleine raakt zwanger en verhuist met hem mee naar Praag. Als daar de oorlog uitbreekt, keert ze weer terug naar Parijs samen met haar dochtertje Vera. De jonge vrouw heeft bedacht dat het makkelijk is om ja te zeggen, dan om nee en dus als  een nieuwe man François haar ten huwelijk vraagt, hoeft ze niet lang na te denken over het antwoord.

Les Bien-Aimes zou gezien kunnen worden als een experiment over de liefde. Wat als je alle liefde die op je pad komt accepteert? Madeleine volgt die lijn en loopt in haar jonge jaren slechts een keer weg van haar aangeboden liefde en dat is als Jeromil niet thuis geeft omdat hij bij zijn minnares is en het voor haar en Vera te gevaarlijk wordt. Hij keert na jaren terug naar Parijs en wil haar terug, Madeleine staat nog steeds achter haar liefdesovertuiging en vindt het goed. Ze wil haar spullen ophalen, maar haar man komt eerder thuis. Ze verstopt Jeromil en Vera en als François met haar de liefde wil bedrijven, zegt ze ook weer ja. Ze gaat niet bij haar man weg, maar houdt er een reeks minnaars op na en blijft Jaromil met grote tussenpozen zien.

Jaren later blijkt Vera (Chiara Mastroianni) het liefdesmodel van haar ouder geworden moeder (Deneuve) te hebben verworpen. Vera heeft het ware geluk ook nog niet gevonden en de luchtige spring in het veld die ze was, heeft plaats gemaakt voor een rationele vrouw die niet geloofd in geluk, maar wel gelukkig wil zijn. Veran wordt ondertussen aanbeden door de jonge en zeer aantrekkelijke schrijver Clement (Louis Garrel, overigens de zwager van Carla Bruni), maar ze wil zijn liefde niet. Liever stort ze zich in gedachte op een homoseksuele Amerikaan met AIDS, waarmee ze een bijzondere nacht beleefde in Londen. Onbereikbaarder dan dat kan het bijna niet. Haar moeder is nog steeds getrouwd met François en ziet ook Jeromil weer. De twee vrouwen begrijpen elkaar totaal niet, maar zijn allebei ongelukkig.

Ludivine Sagnier als luchtige Madeleine in Les Bien-aimés

Ludivine Sagnier als luchtige Madeleine in Les Bien-aimés

In de film komt ook veel tijdsbepalend drama voorbij. Madeleine leeft in de vrije jaren zestig en moet later vluchten voor de Praagse Lente, Vera strandt in Canada, door de aanslagen van 9/11 in New York en Washington. Madeleine is een kind van haar tijd en lijkt geen enkel moreel of praktische bezwaar te hebben tegen het verkopen van haar lichaam. Vera leeft in een tijd waar seks ook staat voor ziektes als aids, dus zo vrij als haar moeder tegenover seks staat, kan zij niet zijn. Bovendien wordt ze ook nog eens verliefd op een homo met aids.

Les Bien-Aimes is een lichte vertelling van een zwaar onderwerp. De verhaallijnen gaan feilloos in elkaar over en de scene waarin Deneuve haar jonge zelf luchtig en opgewekt gespeeld door Sagnier terug ziet, klinkt wellicht clichématig, maar is dat niet. De film is net als het thema luchtig, maar blijft daardoor niet echt beklijven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s