Carnage – Scènes uit twee huwelijken

Jodie Foster, John C. Reilly, Christoph Waltz en Kate WInslet nog beschaafd in Carnage
Jodie Foster, John C. Reilly, Christoph Waltz en Kate WInslet nog beschaafd in Carnage

In Carnage werkt Roman Polanski alledaagse, relationele spanning langzaam toe naar groter tot zelfs grotesker drama. Zijn film is gebaseerd op het toneelstuk God of Carnage (God van het bloedbad) van de Franse Yasmina Reza. De Pools-Franse regisseur heeft het verhaal verfilmd, zonder het toneel echt te verlaten.

Carnage voelt en ziet eruit als een theaterstuk, waarin de spelers tot elkaar zijn veroordeeld en het decor nooit verandert. De film is opgenomen in real time op de avond dat het echtpaar Nancy (Kate Winslet) en Alan Cowan (Christoph Waltz) het stel Penelope (Jodie Foster) en Michael Longstreet (John C. Reilly) voor het eerst ontmoeten. De vier zijn samen omdat hun beider zoontjes ruzie hebben gehad, waaraan het zoontje van Michael en Penelope een kapotte tand heeft overgehouden. De film begint met het ‘geweld’ tussen Ethan en Zachary, dat duurt ongeveer een halve minuut, maar legt een open zenuw bloot.

De film begint op het moment dat het gesjeesde echtpaar Cowan met de jas aan zich richting deur begeven, maar ze zullen nooit in de lift stappen. De hoofdpersonen zijn zoals de drie hoofdpersonen in Huis Clos van Jean-Paul Sartre tot elkaar en de ruimte veroordeeld. Nancy en Alan staan in Carnage vaak met de klink in de hand, maar je weet dat ze verlaten het huis van nooit of te nimmer zullen verlaten. Nancy en Alan worstelen met de beleefdheid van het gastechtpaar en verhullen nauwelijks hun verlangen het huis zo snel mogelijkheid te verlaten. Alan, droogkomische gespeeld door Waltz die vorig jaar een Oscar won voor zijn bijrol in Inglourious Basterds, lapt alle beleefdheidsnormen aan zijn laars en neemt tot ieders irritatie ieder telefoontje dat hij krijgt aan. Dat niet alleen, hij gaat uitgebreid in op de crisis waar hij zijn bedrijf uit moet zijn te redden om zijn baan te behouden. Al snel wordt duidelijk dat niet alleen de Longstreets zich groen en geel ergeren aan het belgedrag van Alan en de luchtige manier waarop hij omgaat met de daad van zijn zoon, maar dat ook Nancy zo haar twijfels heeft over haar man.

Kate Winslet flipt in Carnage
Kate Winslet flipt in Carnage

Kate Winslet speelt de geïrriteerde echtgenote heerlijk en de scène waarin ze de appel-peer-cobbler over de dierbare koffietafelboeken van haar gastvrouw uitkotst is een klassieker. Door het spel en de regie wordt een dergelijke scène geen slapstick, maar een realistische weergave van vleesgeworden gêne. De ruzie tussen de twee jongens verdwijnt al gauw naar de achtergrond en De twee echtparen laten iedere minuut meer van zichzelf zien en de beschaving brokkelt steeds meer af. Ze spreiden al hun ergernissen, verslavingen en walgingen openlijk tentoon.

Carnage draait om de vraag: waarom zijn twee mensen bij elkaar? Welk stel is goed op elkaar afgestemd en welke moet als de wiedeweerga naar een therapeut, dan wel scheidingsadvocaat? Het antwoord schommelt. Het ene moment lijkt de openheid waarmee Nancy en Alan elkaar te lijf gaan een verademing tegenover de gespeelde saamhorigheid van Penelope en Michael. Het andere moment lijken de Longstreets juist een goede vorm te hebben gevonden om elkaar te dulden en de Cowans elkaar alleen maar de tent uit te vechten. Polanski toont scènes uit twee huwelijken en fascineert met Carnage van begin tot eind.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s