We need to talk about We Need to Talk about Kevin

Ezra Miller als Kevin in We Need to Talk about Kevin
Ezra Miller als Kevin in We Need to Talk about Kevin
Tilda Swinton in "We Need to Talk About Kevin"
Tilda Swinton in “We Need to Talk About Kevin”

De relatie tussen moeder en zoon is een constante strijd richting de ondergang. Achttien jaar later moet Eva leven met de gruweldaad van haar zoon. Ze wordt er dagelijks, uurlijks mee geconfronteerd. Ze heeft ervoor gekozen in het dorp te blijven wonen, waar Franklin naartoe wilde verhuizen toen Kevin een peuter was. Ervan overtuigd een normale baby te hebben, dacht hij dat een kalme omgeving de kleine druktemaker goed zou doen, maar voor Eva betekent de verhuizing dat het laatste restje vrijheid in New York haar werd ontnomen. Als peuter weet al van zijn moeder te winnen in het spel om dominantie. Franklin blijft volhouden aan het hoofd te staan van een perfect gelukkig gezin. Zijn psychopathische zoon weet zijn gekte makkelijk verborgen te houden. Als Franklin door de deur komt wandelen verandert de zwijgzame en starende peuter Kevin in een warm en hartelijk kind die op zijn vader afrent al had hij hem weken niet gezien. Eva kijkt dwars door haar zoon heen, maar neemt hem in bescherming. Ze wil net als haar man blijven geloven in het sprookje.

De 51-jarige Swinton heeft een prachtig androgyn gezicht, dat in We Need to Talk about Kevin vaak roerloos kijkt. Het leven gaat dwars door haar heen, ze kan alleen maar herinneren. Ze leeft in het verleden, waar ze antwoorden zoekt maar niet kan vinden. Het drama dat op Cannes hoge ogen gooide, begint als Eva een tomatenfeest bijwoont voor een van haar reisverhalen. Ze heeft het grootste plezier tussen de geplette tomaten en zit onder de rode saus, wat niet toevallig refereert aan het bloedbad dat haar zoon later zal aanrichten. Ze wordt als een soort Messias door de met tomaten besmeurde feestgangers op handen gedragen en is gelukkig. Het drama wordt in flashbacks verteld en Eva denkt regelmatig terug aan die reis. Van plezier in tomatensap naar ellende in een bloedbad. De tomaten komen terug als Eva boodschappen doet in de supermarkt en een moeder van een van de slachtoffers die haar zoon maakte, ziet. Ze vlucht een andere rij in, en mijdt voor een rek ingeblikte tomaten de confrontatie. Het lijkt te zijn gelukt, maar bij de kassa ziet de moeder haar alsnog waarop (ook weer symbolisch?) alle eieren in Eva’s doos breken. Swinton speelt de rol van Eva klein en overtuigend. Geen grote emoties, maar blikken, geen tranen maar leegte.

Ezra Miller is angstaanjagend ziekelijk als de zestienjarige Kevin. Ook Rock Duer die Kevin als kleuter speelt, wens je niemand als zoon toe. De twee jonge acteurs zetten een jongen neer, die gedoemd is sinds de dag dat hij is geboren en zich louter tot doel heeft gesteld zijn moeder te domineren en manipuleren.  We Need to Talk about Kevin is een complex psychologisch drama en hoewel vanaf het begin duidelijk is wat er staat te gebeuren, is de ontknoping verrassend. Het drama van de Schotse Ramsay zit vol subtiele verwijzingen. In een scene aan het begin van de film plant Eva haar gekortwiekte koppie in een wastafel vol water. Pas als het water ophoudt met bewegen, zie je niet het gezicht van Eva maar dat van haar zoon. De twee lijken dezelfde persoon. Door dit soort scenes blijft de band tussen Eva en Kevin fascineren tot ver na het zien van de film.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s