Pina 3D

Dansers van het Wuppertalse Tanztheater geven in de documentaire Pina een eerbetoon aan choreografe Pina Bausch in het theater en in de buitenlucht: in het bos en op de straten van Wuppertal. Net als bij de uitvoeringen van de balletten van Bausch is de omgeving simpel. Een glazen huis in een bos, of tussen de bomen, een industrieterrein en een grasveldje bij een oversteekplaats. Door de eenvoud en het alledaagse karakter van de decors gaat alle aandacht in de 3D-film naar de vaak kwetsbare choreografieën van Bausch.

Choreografie van Vollmond

De 65-jarige Wim Wenders was goed bevriend met Bausch. Toen hij besloot een documentaire te maken over de briljante choreografe, kreeg ze te horen kanker te hebben. Binnen vijf dagen was ze overleden. De excentrieke regisseur, altijd op zoek naar authenticiteit, was zijn niet alleen een goede vriendin kwijt, maar ook het onderwerp van zijn dansdocumentaire. Wenders heeft van Pina een hommage gemaakt, bestaande uit 3D-opnamen van haar prachtige choreografien, afgewisseld met dansers die stuk voor stuk hun dierbaarste herinneringen aan hun collega en artistiek leider ophalen. De dansers zijn vaak compleet idolaat van Bausch en vertellen de mooiste verhalen, wat op den duur voorspelbaar wordt. De film is een en al goed nieuws over de vrouw die met weinig woorden maar met bewegelijke lichaamstaal en treffende metaforen haar dansers tot het uiterste niveau te drijven.

Over de vrouw Pina Bausch vertelt Wim Wenders weinig, zo komen haar partner Ronald Key en zoon Rolf niet ter spraken. De filmmaker heeft ervoor gekozen door middel van de dansen en dansers het professionele leven van Bausch te prijzen. De danseres werd na te hebben gedanst bij een aantal Amerikaanse dansgezelschappen in 1972 artistiek directeur was van het Tanztheater. Bausch was toen 32 jaar oud en had vier jaar eerder haar allereerste dans samengesteld. Onder haar vleugels groeide het dansgezelschap dat later haar naam kreeg uit tot een internationaal geprezen dansclub.

De vaak indrukwekkende dansen komen het best uit de verf in de opnamen in de natuur, waarin de herhaling die in veel van Bausch’ dansen zit, extra dramatisch wordt. De Wuppertal Schwebebahn die ondersteboven door het straatbeeld zweeft, maakt het beeld van de dansers surrealistisch. Het lijkt een onmogelijk en zeer futuristisch vervoermiddel, een tram die op zijn kop tegen een rails in de lucht is geplakt. Een bizarre realiteit, een toekomstbeeld dat waarheid werd.

Een gedachte over “Pina 3D

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s